ADAKAH INI ?


Ustaz Nasruddin Hassan Tantawi mengharapkan agar tarbiah mesti berteraskan kefahaman. Maka jangan dimarah peserta program yang tidak menepati masa sebaliknya diajar dan dididik dengan kefahaman terlebih dahulu.

“Kita orang Islam, mesti menepati masa kerana ini tuntutan sunnah. Dan inilah disiplin kita sebagai orang yang cintakan kemenangan Islam”.

Alangkah indahnya fiqh yag dimiliki oleh ustaz muda ini.

Adakah kefahaman mesti lahir daripada keilmuan? Tidak semestinya. Kefahaman boleh lahir daripada dua faktor biasanya. Faktor keilmuan dan faktor pengalaman. Ilmu tanpa pengalaman adalah tempang manakala pengamalan tanpa ilmu adalah buta.

Sebagai contoh. Mengapa Nabi SAW mengegur isteri baginda yang tidak menutup aurat ketika si buta Abdullah bin Ummi Maktum datang ke rumah? Isteri baginda mempersoalkan. Mengapa harus ditutup sedangkan Abdullah seorang buta.

Maka fiqh mengajar kita, bukan soal menutup aurat kepada Abdullah menjadi faktor tetapi persepsi orang yang harus dijaga. Bagaimana jika ada seseorang melalui rumah baginda dan melihat isteri baginda tidak menutup aurat sedangkan ada seorang lelaki (dia tidak tahu lelaki itu buta)? Bukankah akan mengocakkan fitnah.

Fiqh Ustaz Tantawi amat bagus. Jika seseorang tidak dididik dengan kefahaman sebaliknya hanya dengan kekerasan, maka ia hanya melahirkan orang yang hanya mempunyai nyalaan semangat yang sementara.

Orang yang faqib adalah orang yang alim tetapi orang yang alim tidak semestinya orang yang faqih. Ini menurut al-Qaradawi. Ada orang yang belajar fiqh tetapi tidak mampu menterjemahkan mengikut kesesuaian semasa. Itu hanya alim bukan faqih.

Bagaimana pandangan anda tentang orang haid yang membaca al-Quran. Al-Syafei mengharamkannya. Tetapi bagaimana pula dengan seorang pelajar muslimah yang menghafaz al-Quran. Maka jika datang haid, apakah diharamkan lagi baginya membaca al-Quran?

Ubat bagi kejahilan ialah bertanya. Ini hadis Nabi SAW.

Suasana Malaysia zaman sekarang adalah suasana serangan pemikiran. Peperangan antara pencinta Islam dan penentang kebenaran. Maka tarbiah mestilah melahirkan orang yang mempunyai daya untuk bertempur dalam medan serangan pemikiran.

Maka modul program dan manhaj tarbiah mesti ke arah itu.

Kita sangat perlukan orang yang mampu memberikan kuliah tentang tarbiah dan dakwah. Tetapi kita lebih memerlukan orang yang mampu menerangkan kepada masyarakat umum tentang Islam yang sebenarnya.

Bagaimana Islam dengan ekonomi? Bagaimana Islam dengan pasaran bebas. Maka kita memerlukan orang yang berkemahiran. Saya mengakui kelemahan saya dalam sudut ini. Namun sekarang soal mengakui kelemahan, tetapi sekarang soal bagaimana manhaj tarbiah kita.

Tarbiah kita memang melahirkan orang yang mampu bekerja. Tetapi apakah kita telah melahirkan ramai pemikir dan perancang? Tarbiah kita melahirkan ramai yang mampu membuat program. Tetapi apakah tarbiah kita mampu melahirkan orang yang kreatif dalam melaksanakan program.

Saya hanya mahu kita sama-sama berfikir, bukan saya mempertikaikannya. Jika kita melihat di sana ada kelemahan, maka kita harus gerak seiring untuk menjayakannya.

Sebagaimana juga saya menyatakan kepada sahabat-sahabat saya,

“Tarbiah kita telah melahirkan ramai orang yang sanggup menggerakkan tarbiah. Namun apakah kita sudah mampu melahirkan ramai perancang tarbiah? Atau orang yang mampu menggubal bentuk tarbiah yang baru”.

Sesungguhnya, orang zaman dahulu telah membentuk manhaj tarbiah yang sesuai dengan zaman mereka. Masa telah berlalu pantas. Maka kita harus melaksanakan tarbiah dalam bentuk yang lebih sesuai dengan kita.

Bagaimana? Sama-sama kita fikirkan…


dipetik dari http://dzulkhairi.blogspot.com/

No response to “ADAKAH INI ?”