Cap and Trade

Bismillahirrahmanirrahim,

Alhamdulillah, waala Rasulillah, amma ba’d.

Artikel pendek kali ini berminat untuk mengetuk minda para mahasiswa yang bermastautin di kolej ini untuk mengeluarkan sebentar mereka dari dunia girang mereka, untuk merenung sebentar realiti sebenar dunia yang sebenarnya mengelilingi lingkupan “hedonism life” yang dimiliki bersama.

Sebelum itu, tontonlah dengan tenang video dibawah ini.

Apakah itu sebenarnya “CAP and TRADE”?

“CAP (reduce) and TRADE” adalah sebenarnya satu mekanisma yang telah dicadangkan semasa persidangan dunia PBB di Copenhagen, Denmark untuk mengatasi masalah ‘global warming’ yang sangat menekan. Namun apa yang disesalkan, perbincangan yang sepatutnya telus dan ikhlas dalam mencari solusi dunia telah didurjanai oleh golongan kapitalis yang tidak serik dan tamak dalam mengumpul kekayaan. Seperti yang telah dipaparkan dalam video bagaimana transaksi akan dilakukan dalam menjual ‘karbon’ kepada pihak yang ‘berautoriti’ dan sekaligus meranapkan usaha menyelamatkan dunia.

Tetapi apa pula kaitannya dengan kita? Apa pula kaitan dengan kita yang juga seorang Muslim.

Hal ini telah secara jelas memaparkan bahawa tiada sistem yang lebih layak digunakan didunia ini melainkan ISLAM. Semua sistem, terutamanya sistem ekonomi yang pincang dan jelas telah tersasar dari matlamat utamanya menyebabkan kesengsaraan yang tiada taranya.

Untuk pemahaman yang lebih sila tekan disini.

Sedikit pengenalan

Apa itu ekonomi sebenarnya yang digariskan dalam Islam?

S.M Hasanuz Zaman (1984 : 52) telah mendifinisikan ekonomi sebagai “ a knowledge and application of injuction and rules of the Syari’ah that prevent injustice in the acquisition and disposal of material resources in order to provide satisfaction to human beings and enable them to perform their obligations to Allah and the society.”

Jelas, sistem kapitalis atau sistem-sistem lain yang telah diapplikasikan gagal dalam mencapai satu tahap al-Falah sepertimana yang menjadi dasar didalam ekonomi yang sebenar.

Dunia Tanggungjawab Siapa?

Ketiadaan satu pemerintahan yang dapat mengamalkan konsep “Mendirikan Agama dan Mentadbir Dunia dengan Nilai-Nilai di dalamnya” menyebabkan manusia menjadi tiada upaya dalam membuat perubahan yang signifikan. Adalah menjadi satu keperluan kepada kita generasi muda untuk bersedia membuat perubahan untuk dunia sebagai satu Ibadah kepada Allah S.W.T yang dimulakan dengan diri kita.

Tidak akan berubah dunia, jika anak muda didalamnya masih leka dengan godaannya.

Wassalam

No response to “Cap and Trade”