Matlamat Penurunan Al-Qur'an




a. Sebagai petunjuk kepada kebenaran

Firman Allah s.w.t. dalam surah Al-Maidah ayat 15-16 :

"Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya dari Allah dan kitab yang memberi penerangan. Dengan kitab itu Allah menunjuk orang-orang yang mengikuti keredaanNya ke jalan keselamatan dan dengan kitab itu pula Allah mengeluarkan orang-orang itu dari gelap gelita kepada cahaya terang benderang dengan keizinanNya dan menunjuk mereka ke jalan yang lurus".


b. Membentuk Peribadi Muslim

Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Isra' ayat 9 :

"Sesungguhnya al-Quran ini memberi petunjuk kepada (jalan) yang lebih lurus".


c. Membentuk Masyarakat Yang Bertaqwa

Firman Allah s.w.t. dalam surah an-Nisa ayat 174-175 :

"Wahai manusia, Sesungguhnya telah datang kepadamu bukti kebenaran Tuhanmu dan kami telah turunkan kepadamu cahaya yang terang benderang (al-Quran). Adapun orang-orang yang beriman kepada Allah dan berpegang teguh kepadanya, nescaya Allah akan memasukkan mereka kedalam rahmat yang besar darinya limpahan kurnianya. Dan menunjuk mereka ke jalan yang lurus (untuk sampai kepadaNya)."


d. Menyelamatkan Masyarakat Daripada Kekufuran, Syirik dan Tipu Daya Musuh

Firman Allah s.a.w. dalam surah al-Furqan ayat 52 :

"Maka janganlah kamu mengikuti orang-orang yang kafir dan berjihadlah menentang mereka dengannya (al-Quran) dengan suatu jihad yang besar."


e. Membentuk Negara Yang Berjaya Dan Sejahtera

Firman Allah s.w.t. dalam surah saba' ayat 15 :

" (Negerimu) adalah negeri yang baik dan Tuhanmu adalah Tuhan Yang Maha Pengampun."


Dengan itu jelaslah bahawa al-Quran merupakan rujukan dan perlembagaan yang dapat memandu segala urusan kehidupan manusia samada dalam urusan dengan Allah s.w.t. atau urusan mereka sesama mereka. Al-Quran pasti dapat memberikan panduan terbaik untuk mewujudkan kesejahteraan dan kebahagiaan dunia dan di akhirat.

No response to “Matlamat Penurunan Al-Qur'an”