Buatmu Penuntut Ilmu

Segala puji bagi Allah Yang Maha Esa. Selawat dan salam semoga terlimpah kepada orang yang tidak ada nabi sesudahnya.

WA BA'D..WAHAI PENUNTUT DAN PEMBURU ILMU
Rakan-rakan, tahniah diucapkan kepada kalian semua kerana telah memilih jalan terbaik dalam kehidupan kalian. Iaitu jalan menuntut ilmu, jalan menuju ke syurga. Ramai rakan-rakan kita diluar sana yang tidak dapat melanjtkan pelajaran mereka baik di IPTA ataupon di IPTS. Kita seharusnya bersyukur kerana diberi hidayah untuk terus memartabatkan diri mulia disisi Allah dengan ilmu.

Namun, ilmu tanpa amal ibarat kereta tanpa stereng. Ini kerana, setiap apa yang kita dapat dikelas memberikan dua kemungkinan iaitu jika kita mengamalkannya maka ia akan menjadi penolong kelakdi syurga. Jika sebaliknya maka ia akan menjadi penuntun ke neraka Jahannam. Mari kita berlindung dengan Allah daripada kehidupan yang merugikan iaitu kehidupan orang yang ilmunya bertambah, tapi tidak bertambah takut dan taqwanya disisi Allah.

Firman Allah:
"Dan bacakanlah kepada mereka orang yang telah Kami berikan kepadanya ayat-ayat Kami (pengetahuan tentang isi Al-Kitab), kemudian dia melepaskan diri daripada ayat-ayat itu lalu dia diikuti oleh syaitan (sampai dia tergoda), maka jadilah dia orang-orang yang sesat."
(Al-A'raaf:175)


MUHASABAH
Baiklah jadi orang yang bodoh dari ilmu tanpa amal. Baiklah jadi orang yang dungu daripada pintar tapi jauh daripada hidayah Tuhan. Kepintaran tanpa hidayah hanya akan menghantara kita ke neraka, nauzubillah. Semoga Allah s.w.t membekali taqwa, hidayah dan cahaya bagi kita pemuda-pemudi penuntut ilmu, dan semoga ia menghimpun kita sekalian bersama orangorang yang soleh. Ameen amenn ya rabbal a'lameen.

Oleh:
Lujnah Tarbiyah



No response to “Buatmu Penuntut Ilmu”