Kebanjiran Pelajar Asing

Assalamualaikum wa Rahmatullahi wa Barokatuh.

Selamat bertemu kembali, rasanya masih belum terlewat untuk penulis mengucapkan "Selamat Kembali ke Alam Kuliah" di Kolej Legenda tercinta ini. Pada mulanya penulis sedikit kebinggungan untuk menulis di laman blog ini. Sementelah penulis ketiadaan komputer riba untuk sementara waktu, penulis terpaksa meringankan langkah ke perpustakaan untuk melontarkan pandangan di laman blog ini agar dapat di kongsi bersama mahasiswa dan mahasiswi sekalian.

PEMANDANGAN YANG MENYAKITKAN
Rasanya semua maklum, hampir semua komputer disini (perpustakaan) di "kuasai" rata-rata daripada pelajar antarabangsa, khususnya pelajar Nigeria. Apa yang baru sahaja tadi berlaku adalah, penulis melihat seorang Nigeria lelaki yang sangat tidak beradap terhadap seorang muslimat Melayu.

Setiap kali muslimat tersebut hendak berkomunikasi dengan pelajar lelaki Nigeria itu, maka dia akan menghulurkan tangannya untuk berjabat tangan. Akan tetapi, penulis memerhatikan bahawa muslimat tersebut tidak menyambut huluran tangan lelaki Nigeria itu, alhamdulillah. Hati berdebar, Allah sahaja yang tahu. Boleh dikatakan ini pandangan "paling sopan" penulis pernah melihat, penulis percaya rakan-rakan lain juga mungkin pernah melihat situasi yang sama.


MEMBEZA-MEMBEZAKAN
Disini, tujuan penulis bukanlah untuk membeza-bezakan antara bangsa Nigeria dengan bangsa Melayu. Benar, ada sahaja antara bangsa Melayu yang tidak menjaga adab antara mereka sendiri, akan tetapi "sensitiviti" di kalangan pelajar antarabangsa terhadap norma-norma adab terhadap pelajar tempatan adalah amat membimbangkan.

Pernah terjadi, suatu hari seorang rakan saya tiba-tiba dipeluk oleh seorang pelajar lelaki antarabangsa. Penulis bertanyakan, itu teman lelaki awak ke? Namun malangnya, wanita tersebut tidak langsung mengenali lelaki tersebut dan ia amat memeranjatkan kami. Ia meninggalkan "trauma" terhadap diri rakan saya.

Penulis menyarankan supaya Hal Ehwal Pelajar (HEP) untuk mengadakan satu slot di orientasi mengenai bagaimana budaya dan norma-norma hidup di Malaysia. Penulis melihat, ini merupakan suatu perkara yang amat penting supaya mereka sendiri mempunnyai pengetahuan dan tidak boleh beralasan dengan alasan "tidak tahu".



ISU
Di Bulliten Utama TV3 dan dalam rancangan 360 oleh TV3 sendiri memaparkan akan kebanjiran pendatang asing terutama berkulit hitam yang melakukan banyak kesalahan jenayah di negara ini. Skop yang lebih kecil boleh kita lihat di kolej kita sendiri. Penjualan arak di kedai-kedai di sekililing Kolej Legenda adalah sesuatu yang membimbangkan kerana turut menyumbang kepada faktor-faktor jenayah.

Pelajar-pelajar dengan mudah boleh mendapatkan bekalan arak. Akibat dari arak, semua maklum banyak perkara yang boleh terjadi, yang membimbangkan penulis adalah sekiranya terjadi keadaan yang tidak terkawal seandainya seseorang berada di bawah pengaruh alkohol. Langkah terbaik adalah pengawalan terhadap penjualan arak tersebut. Mungkin pihak kolej boleh mewartakan, kedai-kedai yang berada berdekatan dengan kawasan kolej ini tidak dibenarkan untuk menjual arak.

Sekiranya perkara ini tidak berada di dalam bidang kuasa kolej, atau dengan kata lain, kolej tidak ada hak untuk melakukan larangan demikian. Dengan concern pertimbangan yang munasabah, penulis merasakan pihak kolej boleh mengadukan perkara ini kepada pihak-pihak berwajib di atas kapasiti keselamatan pelajar di Kolej Legenda sendiri.

PANDANGAN
Ini merupakan pandangan dan cadangan melalui pemerhatian dari penulis sendiri. Mohon, rakan-rakan sekalian untuk memberikan sebarang pandangan atau komentar serta kritikan membina amatlah dialu-alukan. Sekian, terima kasih.

Yang Benar
Fariha Shahida Mohd Saibani

No response to “Kebanjiran Pelajar Asing”